Dis baie lekker hier in Suid Afrika! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marlieke Dok - WaarBenJij.nu Dis baie lekker hier in Suid Afrika! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Marlieke Dok - WaarBenJij.nu

Dis baie lekker hier in Suid Afrika!

Blijf op de hoogte en volg Marlieke

21 December 2014 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Wauw, de eerste week in Zuid-Afrika zit er al weer op! Tijd voor een update:

Precies een week geleden kwamen we ’s ochtends aan in Johannesburg. De reis was goed gegaan, op een uurtje vertraging na en een krijsend kind (lees: luchtalarm) naast ons in het vliegtuig. Maar nu begon het avontuur: met ons racemonstertje, de Chevrolet Spark de Zuid-Afrikaanse wegen op… aan de LINKERKANT. Zo begon de rit dan ook met Samantha schreeuwend achter het stuur: LINKS LINKS LINKS, IK MOET LINKS BLIJVEN. Marlieke als moral support en TomTom ernaast. Tijdens de rit kwamen we al gauw tot een aantal ontdekkingen. De zogenaamde Zuid-Afrikaanse bakkies die tot 3 meter hoog en 3 meter breed zijn volgeladen en regelmatig dan ook aan de kant van de weg staan. Daarnaast is het hier normaal om langs de snelweg te lopen/liften/verkopen of de weg over te steken. De asfaltering van de wegen laat ook nogal te wensen over. Zo begonnen we met een prima wegdek, wat van het ene op het andere moment overging in zand, ‘potholes’(gaten in de weg) en puin.

Na een lange indrukwekkende rit kwamen we aan in onze verblijfplaats: Groblersdal. Daar wachtte ons een prachtig huis!! We hadden van tevoren geen idee waar we terecht zouden komen. Niet zo vreemd dat we dus ook niet hadden gedacht aan een huis met zwembad, douche, bad, heerlijke bedden, kortom van alle luxe voorzien! Een zeer aangename verrassing! Het huis is van Sue, een medewerkster in de kliniek waar we in Nederland ook het meeste contact mee hebben gehad. Daarnaast woont er op dit moment een ander Nederlands meisje, een lokale dierenarts en nog een medewerkster van de kliniek.

In verband met kerst is de kliniek een poosje dicht. Dit zorgde ervoor dat de eerste week wat rommelig was, omdat alle patiënten nog snel hun medicatie kwamen halen voor de komende maand. Gelukkig hebben we toch wel mee kunnen lopen bij de HIV/aids zorg. De kliniek zelf ligt in Elandsdoorn, een township. We stonden heel erg te kijken van de verschillen hier. Zo is Elandsdoorn een arm plattelandsdorpje voor de zwarte bevolking, terwijl Groblerdal (klein half uurtje ervandaan) een rijk dorp is met voor het grootste gedeelte blanke bevolking. De apartheid hier was dus gelijk te zien.. het voelt dan best raar om in zo’n luxe huis te zitten terwijl je ziet hoe het er hier nog geen half uur vandaan heel anders aan toegaat. De kliniek zelf is erg mooi en wordt ook gerespecteerd door de lokale bevolking. Er is niet alleen medische zorg, maar er wordt ook gedacht aan sociale hulpverlening, sportvoorzieningen, theater, etc. Op de kliniek hebben we meegelopen met de counselors om te zien hoe zij therapietrouw onder HIV patiënten controleren en stimuleren. Daarnaast hebben we interviews afgenomen onder de counselors. Deze interviews hebben als doel om inzicht te krijgen in de risicofactoren voor het niet of onvoldoende innemen van de HIV-medicatie onder de patiënten. De kliniek heeft namelijk onderzocht dat er nog geen 100% therapietrouw is en willen dit verbeteren. Wij hopen hier zo ons steentje aan te kunnen bijdragen. Ook hebben we een dagje meegelopen met de nurses om te zien hoe zij zorg verlenen aan de HIV patiënten. De medewerkers staan heel erg open voor ons en laten ons veel zien en doen. Het is grappig om te zien hoe vrolijk ze zijn op de vroege morgen, daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren! In plaats van met een chagrijnige ‘morguh’ direct naar de koffie automaat te lopen, staan ze hier al lekker te dansen en begroeten elkaar vrolijk met een ‘helloooo, how are you?!’

Wat ook erg verschilt van Nederland, is de beveiliging van de huizen, in verband met de hoge criminaliteit hier. Om te beginnen is ieder huis omringd door een hek. Maar daar houdt het niet mee op: heel veel deuren (ook binnenshuis) met ieder een slot, ijzeren spijlen voor de ramen en deuren, een alarminstallatie, heel veel honden en ook in de woning zelf ijzeren hekken om bijvoorbeeld het slaapgedeelte af te sluiten. Met het instellen van het alarm, het sluiten van de hekken en deuren wil dan ook nog wel eens iets mis gaan hebben wij ondervonden.. Het is namelijk erg ingewikkeld allemaal voor deze nuchtere Hollandse dames. Zo kwamen we er een keer aan het eind van de straat achter dat het hek niet gesloten was: rechtsomkeert! Ook horen we bepaalde deuren weer open te laten voor de werksters, maar ja: welke dan ook alweer? Resultaat: werkster staat voor gesloten deur. Verder moet de alarminstallatie niet aan als er een hond losloopt in huis. Resultaat: alarm gaat af, Samantha wakker en Marlieke (de schuldige..) slaapt lekker door. Nu na een week blunders hebben we het gelukkig wel door allemaal.

Woensdag hebben we onze eerste echte braai gehad! Samen met onze huisgenoten en nog twee mannen van finance van de kliniek hebben we een gezellige avond gehad. Met grote stukken vlees, Zuid-Afrikaanse pap (soort meel met water), braaibroodjes en lekkere biertjes was het goed vertoeven!

Voor nu hebben we even vakantie, omdat de kliniek met kerst en oud&nieuw dus gesloten is. Na de vakantie hopen we nog op de verloskamers mee te kunnen lopen en met de sociale werksters. Verder gaan we dan door met ons project, door meer te observeren/ interviews af te nemen en deze informatie te verwerken. Tot slot zullen we dan aanbevelingen geven aan de kliniek hoe de counseling en therapietrouw onder de HIV patiënten nog verbeterd kan worden.

We hebben er net een heel leuk weekend op zitten. We zijn de tante van Daan (vriend Marlieke) gaan opzoeken in Pretoria, hier niet zo ver vandaan. Ze hebben ons de mooie sightseeing spots laten zien in en rondom Pretoria. Daarnaast hebben we heerlijk geluncht, biertjes gedronken, heel veel gelachen en gezellig bijgekletst. Ook hebben ze ons meegenomen naar de plek waar je heeul veeul souvenirs kan scoren, dus dit hebben we dan ook zeker gedaan. Een geslaagd weekend dus!

Komende woensdag begint onze trip voor de vakantie: op naar het Kruger park! Daar hopen we flink wat wild te spotten. Het enige wild dat we namelijk tot nu toe gespot hebben zijn een konijn en koeien. Na onze minitrip in het Kruger park rijden we door naar het plaatsje Witrivier, waar we oud&nieuw heerlijk relaxed gaan doorbrengen. Een goed vooruitzicht al zeggen we het zelf!

Ons wens julle ‘n Geseënde Kersfees!

Liefs,
Samantha & Marlieke

• 21 December 2014 - 19:37

Eva Van Vugt:

Wat een leuk verslag! Lijkt me heel indrukwekkend allemaal. Goed te zien dat jullie een goede balans kunnen treffen tussen werk en ontspanning(lees: biertjes drinken) haha!
    Ben benieuwd naar het volgende verslag! Veel pleziiiieeerrrrr nog xxxx

• 21 December 2014 - 19:48

Bernice:

Wat superrrrrrrrr leuk om dit te lezen!!!! En nu alweer
    een week voorbij!! Blijven posten, lieverds!
    Xxxx

• 21 December 2014 - 19:50

Ab En Dien:

He Sam!

Wat leuk om even iets te lezen! Geniet lekker van je vrije dagen en alvast fijne feestdagen! Dikke kus ab en dien!

• 21 December 2014 - 20:34

Angelique Van Gestel:

Hoi Marlieke,leuk te lezen dat je het naar de zin hebt,er is zoveel te zien en te genieten en....hopelijk ook te leren,maar dat zal wel goed zitten!!voor ons was het de mooiste reis van ons leven,mensen zijn er lief en vrolijk,kortom kunnen ze hier nog wat van leren...... Wij wensen jullie een fijn en leerzame stage..en fijne feestdagen.. Louis @ Angelique xxx

• 21 December 2014 - 21:30

Chantal:

Wat super leuk om te lezen! Heel veel plezier met jullie trip :) !!

• 21 December 2014 - 21:30

Rita Van Dok:

Hoi ladies, wat leuk dit te lezen en merk dat jullie een fantastische ervaring opdoen. Even een ander soort Kerst, maar die komen er nog genoeg in Nederland...geniet van alle mooie, spannende, gekke en unieke momenten. Namens de boys en families heel veel plezier, een leuke jaarwisseling en kijk uit naar het volgende verslag! Liefs, peettante van Marlieke...Rita van Dok

• 21 December 2014 - 21:38

Anita Van Dok:

Zo fantastisch om jullie ervaringen te lezen. Leuk geschreven hoor! Op deze manier genieten we op afstand mee. Mooier kan het niet! Veel plezier!
    Liefs en Dikke kus,
    Wim en Anita

• 21 December 2014 - 21:56

Marco:

Hey marlieke!
    Super tof! Jullie zijn goed bezig! Ben benieuwd naar de fotos!

Marco

• 21 December 2014 - 22:08

Irene:

Super leuk om mee te genieten van jullie reis!!
    Blijf ons op de hoogte houden, heel leuk om te lezen!

Geniet ervan!

Xx Irene

• 21 December 2014 - 22:40

Rino, Corine, Delano En Sylvain:

Lieve Sammie,
    Wat hebben jullie een mooi verslag geschreven zeg, zo reizen we een beetje met jullie mee! Fijn dat de eerste indrukken zo positief zijn, maar zo te lezen vliegt de tijd om. We zijn benieuwd naar de foto's.....
    Dus zo te lezen geen last van n ochtendhumeur? Beetje jaloers hierop :-)))
    Kijk je wel uit in t krugerpark? Haha, wordt vast een mooie trip! Geniet van jullie vakantie, fijne feestdagen toegewenst samen en doe voorzichtig hè? We kijken uit naar het volgende verslag. Liefs van ons 4-en XXX.

• 21 December 2014 - 22:41

Corry:

Wat 'n mooi en uitgebreid reisverslag! Superleuk om jullie zo te volgen! Geniet er heerlijk van en veel plezier in 't Kruger park; prachtig daar! XX Corry

• 22 December 2014 - 00:12

Ilse:

Oulik! Mooi om die herkenbare stukjes te lezen! Geniet dit!

• 22 December 2014 - 10:03

Gheed:

Wat leuk om te lezen Marlieke!! Hoop dat jullie nog veel mogen zien en meemaken:) geniet van dit avontuur! Ik kijk uit naar het nieuwe verslag! Liefs gheed

• 22 December 2014 - 11:50

Renate En Natuurlijk Eibert En Chrissie:

Goeie more Marlieke en Samant,
    Ik zit hier lachend achter de computer jullie reisverslag te lezen. Ik zie het al helemaal voor me...jullie met die beveiliging en ijzeren hekken :-)
    En dan Samantha die midden in de nacht wordt gewekt door het alarm..ik heb zo'n idee hoe je toen hebt gekeken hihi!!

Geniet er lekker van en doe voorzichtig!!

Liefs uit een herfstachtig Nederland xx

• 26 December 2014 - 15:51

Anneke V.d. Heijden:

hoi meiden
    Wat een mooi reisverslag! Het geeft een prima beeld van jullie leventje in Elandsdoorn en omgeving. En ik lees er ook uit dat jullie het ondanks alle contrasten naar je zin hebben. En nu genieten in het Krugerpark. hebben jullie inmiddels de big five al gespot.
    Heb het goed samen!
    groet van anneke