Ons sit alweer op die helfte! - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Marlieke Dok - WaarBenJij.nu Ons sit alweer op die helfte! - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Marlieke Dok - WaarBenJij.nu

Ons sit alweer op die helfte!

Blijf op de hoogte en volg Marlieke

31 December 2014 | Zuid-Afrika, White River

De tijd gaat natuurlijk hartstikke snel en we zijn nog steeds volop aan het genieten hier. Inmiddels hebben we onze safari’s in het Krüger Park erop zitten. Hieronder een overzicht van de afgelopen week:

Woensdag 24-12: Vandaag zijn we vertrokken richting het wild. De rit van ongeveer 4uur vanuit Groblersdal was goed te doen! Het verliep vlekkeloos op een klein puntje na: we werden aangehouden voor ‘speeding’. Dat klinkt nu heel spectaculair, maar zo’n racemonster is Samantha niet hoor. We mochten blijkbaar maar 60 km/h en we reden maar liefst 73! Niet heel verwonderlijk dat we die 60km/h zone over het hoofd hadden gezien aangezien de borden hier nogal schaars zijn. Maar goed, de beste agent hield ons aan. Wij natuurlijk op ons aller aller vrolijkst deze man begroet. Het kwam erop neer dat we nu handje contantje 500 rand moesten betalen en lukte dit niet, dan werd Samantha ‘lockud up in jail’. Toppie, merry christmas! Gelukkig voelde de agent in zijn hart dat hij ons moest laten gaan, dus wij drongen hem ten zeerste aan zijn hart te volgen. En dat is gelukt, fjoeh! Eenmaal aangekomen bij Sefapane Lodge in Phalaborwa, de accommodatie vlakbij het Krüger Park waar we verbleven, werden we heel leuk ontvangen. De rondavel waar we sliepen zag er prachtig uit! Het park zelf was ook hartstikke mooi, inclusief zwembadje, barretje, restaurant, moeten we doorgaan? In Nederland is het al een drama om de dag voor kerst de supermarkt in te gaan, maar hier: pfoeeee! DRUK!!! Je kon echt je kont niet keren. Iedereen bleef ook gezellig met al de karretjes in het midden van het gangpad staan alsof het een theekransje was. Wij Hollanders zijn daar natuurlijk weer veel te ongeduldig voor (zeker als het 40 graden is), maar hebben ons nog goed gedragen.

Donderdag 25-12: Merry Christmas! Op deze hete eerste kerstdag (50 graden in het Krüger Park!) hebben we een full day safari gehad. Om half 6 stonden we paraat om het park in te gaan. We waren niet de enige met dit idee, want ongeveer heel Phalaborwa stond voor de gate. Eenmaal in het park zaten we allemaal gelijk op het puntje van onze stoel om alles te spotten. Samen met een gezin zaten we in een jeep, Nico was onze ranger. Hij gaf ons de opdracht goed te focussen en vervolgens te roepen als we iets zagen. Deze opdracht namen we allemaal heel serieus natuurlijk. Als we iets zagen schreeuwden we, ging hij vol op de rem en zaten we met onze camera’s paraat. Voor deze tijd van het jaar, waarin het wild spotten moeilijker is door het dichte struikgewas, hebben we toch best veel gezien! Zo hebben we 3 van de big five mogen spotten: olifanten, leeuwen en buffels. Heel gaaf!! Daarnaast hebben we giraffen, zebra’s, zwijnen, nijlpaarden, leguanen, impala’s, heel veel vogels, schildpadden, kameleon, koedoe’s, waterbokken, nyala’s en nog veel meer gezien. Erg geslaagde dag dus! Eenmaal thuis waren we wel een stukje bruiner, niet zo zeer van de zon maar van al het zand. ’s Avonds hebben we een lekker kerstdiner gehad in het restaurant.

Vrijdag 26-12: Merry Christmas! Op deze dag stond de avondsafari op het programma. Na een zonnig begin van de ochtend begon het al snel flink te regenen en onweren. Helaas bleef dit heel de dag doorgaan, zo ook tijdens onze safari. Gezellig hutje mutje in de lekkende jeep, maar dat mocht de pret niet drukken! We hebben niet zo veel kunnen zien door het slechte weer. Wel hebben we een plaspauze in het wild mogen meemaken onder bewaking van onze ranger David met z’n geweer. Natuurlijk konden we het niet laten om David steeds te vragen ‘z’n big gun’ te laten zien.. Helaas bleef het bij die ene keer. Bij terugkomst kregen we nog een heerlijke braai, wel met grote vliegende torren om ons heen. Eentje gaf Samantha een flink duwtje in de rug, met gillen en rennen als gevolg. De chinezen een tafel verderop keken ons maar raar aan, voor hen is die enorme tor natuurlijk gewoon een delicatesse. Toen we terug kwamen in onze rondavel was de stroom uitgevallen, achja hadden we toch nog een beetje survival feelings naast al die luxe ;-).

Zaterdag 27-12: Goeiemorgen, nog steeds geen stroom, toch maar even melden dan. Vandaag gingen we de riviersafari doen. Met een grote boot de olifantenrivier over om nog meer dieren te spotten. Zo hebben we een aantal krokodillen gezien, nog meer nijlpaarden, buffels en weer heel veel mooie vogels. Onderweg naar de boot staken er bavianen de weg over, dus die hebben we nu ook gezien! Toen we ’s middags terugkwamen in ons huisje kreeg Samantha de koffer niet meer open. Het slot leek geforceerd. Toen hij open ging, bleek de code niet meer te werken en ging de koffer bij iedere cijfercombinatie open. Heel raar.. We hadden er gelijk geen goed gevoel bij. Al onze waardevolle spullen zaten voor zover we konden zien nog wel in de koffer gelukkig. We zijn het gaan melden bij de receptie en ze namen ons gelukkig gelijk serieus, zoals de manager zei: ‘we have to face the reality, we will start an internal investigation’. Ook kregen we direct een andere rondavel aangeboden, helaas wel inclusief veel meer insecten.. Zo spuiten we onszelf ook iedere avond in met peacefull sleep (anti-muggen spul), maar toch zitten we van boven tot beneden helemaal onder. De muggenbulten hier worden ook grote paars-blauwe plekken, alsof je een of andere vlekkenziekte hebt..

Zondag 28-12: Vandaag even geen dieren spotten, maar een cultural village tour. Het werd een privétour, dit keer geen jeep maar een heerlijke ouwe rammelbak. Semi de ranger ging ons rondrijden. Zo vertelde hij ons over de geschiedenis, cultuur en tradities van de omgeving en het land. We hebben verschillende dorpen en townships bezocht. De dorpjes zijn het armst, daarna komen de townships en tot slot een town. Erg bijzonder om wat te zien en horen van de verschillende achtergronden en omgeving van de mensen die hier wonen. Er is echt een enorm verschil onderling, dat blijft onwerkelijk om te zien! Tijdens onze tour zijn we eerst langs het lokale radiostation van Phalaborwa gereden. Dit radiostation heeft niet alleen als doel om mooie plaatjes te draaien, maar ook om voor verbondenheid te zorgen binnen de community. Er wordt ook voorlichting gegeven over bepaalde gezondheidsproblemen op de radio. Bij het radiostation zelf lagen gratis condooms, om verspreiding van HIV/AIDS te voorkomen. Toen we binnen een kijkje gingen nemen mochten we plaatsnemen achter twee microfoons, dus wij keken elkaar van: what’s happening?? En ja hoor, we kwamen op de plaatselijke radio! Hij interviewde ons over het doel van onze reis, wat we van Phalaborwa vinden, etc. Hele leuke ervaring, haha! Vervolgens zijn we naar de traditionele dansers gegaan. Het was een groep jongens van tienerleeftijd. Toen we aankwamen begonnen ze al gelijk muziek te maken en mochten we plaatsnemen om van de show te genieten. Echte Afrikaanse dans en muziek, super mooi om te zien! Het mooie eraan is dat deze jongens met behulp van dans van de straat afblijven en minder in aanraking komen met criminaliteit.

Maandag 29-12: Laatste dagje hier in Phalaborwa, de panoramaroute! Weer een privétour vandaag met ranger Houston. We hebben de drie rondavels gezien, de potholes en verschillende watervallen. Echt super mooi!! Helaas konden we God’s Window niet zien, omdat het te bewolkt was (Houston, we have a problem..). Achteraf hoorden we dat God’s Window sowieso maar 6 dagen per jaar op z’n mooist is, dus dat maakte het wat minder balen. Toen we terug waren kwamen de manager en eigenaar naar ons toe: de dader van het koffer incident had bekend!! Na vele verhoren had ze toegegeven. Wauw, dat hadden we echt niet verwacht. Wel fijn om te weten dat het klopte wat we dachten en dat ze dit dus ook echt serieus hadden genomen. Samantha krijgt de koffer netjes vergoed. We hebben genoten van ons laatste avondje hier in het restaurant.

Dinsdag 30-12: Vandaag zouden we via het Krüger Park door reizen naar Witrivier, waar we oud en nieuw zullen vieren. Aangekomen bij het Krüger Park bleek de entree 7x zo duur te zijn als wat ons vooraf was verteld, dat was nogal een domper. We besloten het maar niet te doen, omdat we toch al veel hadden gezien en gedaan de afgelopen dagen.. Anyways, daar zaten we om half 8 ’s ochtends in de auto al op weg naar Witrivier, wat buiten het Krüger Park om maar 3 uur rijden was. Om 11 uur kan je vast nog niet op je kamer, maar ja dan kijken we daar wel wat rond! Dus nog redelijk vol goede moed gingen we door. Toen was daar die heuvel waar een 60 km/h bord stond, komend uit een 100km/h zone. We gingen dus heuvel afwaarts en zagen toen een agente druk gebarend op de weg. SHIT, FLITSERS! En ja hoor, we werden aangehouden voor ‘speeding’. Zo zei ze: ‘do you see that sign over there’, waarop wij dachten: ja duhh je staat er maar 200 meter achter met je flitsapparaat, hater! Deze dame kende geen genade, dus er werd een boete geschreven. Dit keer was het 400 rand, dus dat viel ons nog mee, aangezien het de vorige keer 500 rand was terwijl we toen minder over de limiet zaten. Apart systeem toch.. Vervolgens op ons dooie gemakje doorgereden naar Witrivier. Daar hebben we de omgeving wat verkend. We werden heel leuk ontvangen op onze accommodatie genaamd ‘Stille Woning’. We hadden niet verwacht dat je de naam zo letterlijk moest nemen, maar het is er wel een beetje stil en de gemiddelde leeftijd ligt ook wat hoger. Achja, we bouwen ons eigen feestje wel met Oud&Nieuw!

Ons wens julle ’n gelukkige nuwe jaar!!

• 31 December 2014 - 17:20

Bernice:

Super leuk berichtje weer schatties!! En een heeeeeele fijne jaarwisseling
    toegewenst daar. Vast wel even wennen zo ver weg, maar daardoor extra
    bijzonder!! Xxxxxx

• 31 December 2014 - 17:45

Anneke V.d. Heijden:

lieve meiden

Ik heb weer erg genoten van jullie reisverslag! Hoop dat jullie niet in slaap vallen tussen de senioren!
    Heb het goed!
    groet van Anneke

• 31 December 2014 - 19:59

Corine:

Hello Samantha,
    We zijn weer helemaal op de hoogte, wederom een leuk verslag! Maar nu ga je n beetje rustig aan rijden hè? En ook nog bijna de bak in....maar gelukkig heeft de koffer dader zich gemeld en kunnen jullie veilig naar huis!!
    We wensen jullie een hele fijne jaarwisseling en doe voorzichtig!!!! Dikke xxx

• 02 Januari 2015 - 22:04

Anita Van Dok:

Hoi Marlieke,
    Wat een prachtige belevenissen zeg! Echt weer leuk om te lezen. Jammer van de wat rustige jaarwisseling maar al het andere maakt weer een hele hoop goed. De komende weken zullen jullie ongetwijfeld vele indrukken opdoen tijdens jullie stage in de kliniek. Veel succes, veel plezier en veel moois!
    Dikke kus en warme knuffel,
    Wim en Anita